۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

صومعه؟


بنام خدا
این نام روستایی در شمال نیشابور است. روستایی که درختان گردو و باغ های نزدیک به شهر دارد اما بن بست است. راهی از شهر مستقیم به آن می رود از دانشگاه ازاد کمتر از 5 کیلومتر است.
من اما برای شناسایی احتمالی اثار پارینه سنگی به انجا رفته بودم. فرصت نشد به کلته شیخ در شما روستا بروم اما هرجا پیاده شوی اثری هست این خصوصیت نیشابور است.
در شمال صومعه چنانکه در عکس مشاهده می شود اثار پراکنده سفال مشاهده شد. سپس در روی بلندی بقایای ساختاری از قلوه سنگ و ساروج؟ به نظرم شاخص های بناهای دوره ساسانی را دارد اما سفال ها بسیار کم و غیر شاخص بودند اثار پراکنده خیلی کم از سفال های اسلامی مشاهده شد. به نظر این بنا می تواند بنایی از دوره تاریخی باشد. ای کاش کسی که پای ان را شخم زده چنین نکند چون انجا گورستانی بوده و استخوان ها در اثر شخم بیرون ریخته بود.
صخره ای در ان کنار شمال روستا نظر مرا جلب کرد اما اثری نزدیک ان مشاهده نشد. اثاری به نظر از حرکت یخچالی در ان مشاهده شد که برای من کمی تعجب بر انگیز بود شاید یک زمین شناس بیشتر بتواند از من کمک کند که ایا این صخره ها مربوط به دوره دوم یا سوم هستند. چهارم که نیستند.
ایا ان بنا همانی نیست که روستای صومعه بنامش خوانده شده نمی دانم؟
اما می دانم تخریبش به هر شکلی کار پسندیده ای نیست و اطمینان دارم حفره کندن در ان جز تخریب نتیجه ای ندارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر